منع خشونت علیه زنان در ولایت فراه
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

منع خشونت علیه زنان در ولایت فراه

گزارش: همایون ذهین/ پژواک شنبه 19 سنبله 1390

گرد همایی بزرگی بخاطر منع خشونت علیه زنان امروز شنبه 19 سنبله 1390 با اشتراک بیش از 150 تن از زنان ولایت فراه از طیف های مختلف اجتماعی -(فعالین جامعه مدنی، کارمندان ادارت دولتی، خانم های خانه و دیگران)، رییسه امور زنان، معاون و رییس دفتر مقام ولایت، نماینده های شورای ولایتی، متنفذین و عده ای دیگر از مقامات دولتی در تالار ریاست شاروالی اینولایت برگزار گردید.

این محفل در پایان سلسله ورکشاپ های «خشونت علیه زن» از پروژه آگاهی عامه در مورد منع خشونت علیه زنان که از طرف اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا ASGP  تمویل و توسط نهاد انکشافی، حقوقی و اجتماعی آریانا - هرات، اجراء می شود، برگزار گردید.

فرید احساس یکتن از فعالین جامعه مدنی که قرارداد کننده و کسی که مسئولیت تدریس این ورکشاپ ها و برگزاری این گردهمائی را بدوش داشت در رابطه گفت: این پروژه که توسط سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان تمویل می شود، شامل سلسله ورکشاپ های یکروزه ای بوده برای کارمندان 18 هژده اداره ملکی و نظامی که کارمندان هر اداره برای یکروز موضوعات چون: جندر، تساوی جندر، تبعیض جندر، ستم جندری، و همچنان تشریح قانون منع خشونت عیله زنان و دیگر مسائل تدریس و معرفی گردید.

 در ختم ورکشاپها مطابق پروپوزل که اداره آریانا به سفیر امریکا سپرده بود باید یک گردهمائی بزرگی از زنان نقاط مختلف ولایت فراه  تشکیل می شد که امروز ما شاهد برگزاری این همایش هستیم.

هدف از گردهمائی، معرفی خود این برنامه، پیگری علل و عوامل خشونت علیه زن و دیگر مسائل مربوط به حقوق زن می باشد،

همچنان از  رویکرد دینی عده ای از روحانیون و متنفذین دعوت شده بودند تا از دیدگاه دین مبین اسلام نقش زن و حقوق زن بررسی گردد.

با وجود اینکه ارقام و آمار خشونت علیه زنان در ولایت فراه، امسال نسبت به سال و سالهای گذشته بالا رفته است، اما مسئولین میگویند که خشونت علیه زنان دراین ولایت رو به کاهش است.

لیلما صدیقی رییسه امور زنان ولایت فراه در یک مصاحبه ای به پژواک گفت: اگر در جامعه به مشکلات و خشونت های که علیه زنان است ببینیم، رقم خشونت با مرور زمان کم  و کمتر شده است اما مراجعین به اداره ریاست امور زنان، څارنوالی و جنائی زیاتر دیده می شود.

خانم صدیقی میگوید علت این موضوع بلند رفتن سطح آگاهی مردم و بخصوص خانم های از مسائل حقوقی می باشد و از جانبی هم مردها به این پی بردند که زن هم انسان است و از خود حقوق انسانی و بشری و کرامت دارد و نباید مورد تهدید قرار گیرد.

خانم صدیقی می گوید در طول ششماه امسال 39 مورد خشونت بر علیه زنان این ولایت در ریاست امور زنان ولایت فراه ثبت گردیده که اکثرآ موارد: چون طلاق ، ازداواج های اجباری، ندادن نفقه، میراث، فرار از منزل و... بوده است.

که چند مورد آن بصورت مختصر قرار ذیل می باشد:

  1. فرار یک طفل 9 از منزل.
  2. اختطاف دو خانم که یکی اصلاً باشنده هرات( 18 ) ساله و دیگری تبعه ایران(16 ) ساله  بوده است.
  3. فرار دختر 15 ساله توسط بچه خاله اش.
  4. فرار دختر 14 ساله که در سن 6 سالگی به شوهر داده شده بود.
  5. قضیه ازدواج مرد 30 ساله با دختر 18 ساله در بدل دو دختر زن اولی مرد و 4 چهار میلیون تومان ایرانی.

 

« این در حالیست که در طول سال 1389 (سال گذشته) تنها 50 و چند مورد خشونت علیه زنان و لایت فراه ثبت شده است که در نتیجه مقایسه، رقم امسال در ششماه اول سال بسیار بالا است و علت آن زیاد شدن سطح خشونت نیست بلکه آگاه شدن مردم از حقوق و جایگاه زن می باشد. »

خانم صدیقی می گوید برگزاری چنین گردهمای ها و برنامه های رسانه ای برای زنان نقش مهمی در آگاهی مردم از حقوق زن در این ولایت داشته است.

او می گوید آخرین مورد خشونت امروز ثبت شد که موضوع طلاق یک دختر 16 ساله بود که به نکاح یک جوان 24 ساله در بدل 24 میلیون تومان ایرانی در آمده بود و بعداً معلوم شده که شوهرش مشکل مردی دارد و دختر فعلاً از ازدواج ناراضی است و خواستار طلاق خود شده است.

خانم صدیقی: در این مورد ما مثل همیشه کوشش میکنم تا قبل از طلاق مشکل طرفین را از راه گفتگو و قناعت  و مشوره حل بسازیم و اگر آنها رضایت نداشتند باز راه های بعدی را جستجو میکنم تا مشکل شان حل گردد و در نهایت موضوع به ریاست عدلیه و محکمه راجع می گردد.

 

عده ای از آگاهان به این باوراند که 39 مورد خشونت علیه زنان در این ولایت در ششماه امسال  تنها بیش از 4-5 % فیصد مجموع خشونت که در تمام  ولسوالی ها ولایت صورت می گیرد بیش نیست.

به باور آنها چون اکثر مردم این ولایت در ولسوالی و قریه جات دور زندگی می کنند و از حقوق، قانون، و دیگر مسائل هیچ آگاهی ندارند و از جانبی هم چون افرادی که در دور دست های زندگی دارند به اصطلاح سنتی تر اند بناً خشونت در آنجا بیشتر می باشد اما چون آنها خشونت را به نحوه ای قبول کرده و پذیرفته اند و یا به نهاد حمایوی و مشوره دهی دسترسی ندارند بناً تمامی آن موارد غیر ثبت می مانند.

آهاگان می گویند چون سطح دانش مردم و بخصوص زنها بلند رفته است بنا پروسه ثبت ارقام روز به روز صعود می کند.

مولوی عبدالعزیز رحیمی سر مبلغ شورای علما ولایت فراه که در این محفل نیز اشتراک داشت در رابطه به حقوق زن ازدیدگاه دین مبین اسلام می گوید: «خشونت علیه  زن در اسلام حرام است».  و جواز ندارد که مرد علیه زن خشونت کند. مگر در چند مورد:

  1. اگر زن بی حجاب باشد: مرد باید اول نصیحت بکند اگر به نصیحت نشد، زن را تهدید کند تا او حجاب خود را مراعات کند.

مولوی رحیمی می گوید در اکثر بررسی های خشونت علیه زنان، در نتیجه دیده می شود که خود زن باعث خشونت بر علیه خود شده است، یعنی کار های کرده است که شوهر خود را عصبانی کرده، که برای زن چنین اعمال جائز نیست و زن باید پاسدار حجاب خود باشد و  از حقوق شرعی خود و شوهرش معلومات داشته باشد.

او می گوید امروز متاسفانه گذاشتن مهریه های کلان و گذاف چون 30 – 40 و ... میلیون تومان ایرانی فروخته می شوند که این بزرگترین خشونت علیه زنان است و زنان و دختران باید در چنین مسائلی  غیر شرعی ایستاد شوند، چنین ازداواج های را قبول نکنند.

 

مولوی رحیمی می گوید اکثر خشونت های که امروز در جامعه موجود است دلیل آن همین مهریه های کلان و فروختن دخترها در بدل پول می باشد که بعداً باعث طلاق، لت وکوب و تهدید فرار از خانه و ... می گردد.

در این مورد عده ای زیادی از علمای دینی در این ولایت مهریه های کلان و گذاف را غیر شرعی میداند و آنرا منشاء اکثرا مشکلات اجتماعی و خانوادگی می پندارد.

مولوی عبدالمنان خطیب مسجد جامع عمومی شهر فراه نیز همیشه در خطابه های خود این موضوع را که متأسفانه در ولایت فراه بی نهایت بسوی افراط روان است، را تقبیع میکند.

مولوی عبدالمنان در خطابه نماز عید سعید فطر امسال نیز موضوع خطابه شان را همین ازدواج های اجباری و فروختن دختر ها به پول های زیاد که باعث می گردد که جوانان ما بخاطر کمایی این پول به ایران بصورت قاچاقی مهاجر شوند که در آنجا یا کشته و یا هم در بازگشت معتاد برمیگردد، وی گذاشتن چنین مهریه های را از دیدگاه دین مبین اسلام بِدعت و مردود میداند.

جوانان نیز این مهریه های بزرگ و مصارف بسیار زیادی که در این ولایت بخاطر ازدواج و اجراء مراسم عروسی ضرورت است از بزرگانشان گلایه دارند.

شنیده شده است که مثل همیشه پدرهای کوشش می کنند دختران شان را به نرخ های بلند تر از دیگران به فروش برسانند که چند روز پیش خبر شدم که دختر خانمی را در بدل 60 میلیون تومان ایرانی نکاح کرده است.

جالب تر این که همه به پول ایرانی (تومان) صحبت میکنند در حالی که پول کشور خودمان ارزش بیشتر دارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب